=.=

Saturday 5 May 2012

LiKu-LiKu KeHiDuPaN~

hidup nie terlalu banyak liku dan ujian di setiap persimngan... ada kalanya jalan tu lurus je.. tenang rasanya.. sehingga bisa buat kite terbuai dan terleka.. sampai nanti terbabas di persimpangan yang mendatang..

di setiap laluan,kita temui pelbagai jenis pokok.. ada yang dahannya kering.. ada yang lebat daunnya.. dan ada juga yang berbuah dan berbunga ceria..begitulah kehidupan..dalam dunia nie macam2 jenis manusia ada.. ada manusia yang hebat..ada juga yang tiada keupayaan.

tapi,masih ramai yang melaluinya.. kenapa? sebab bukan hidup kita seorang sahaja yang berliku.. hidup orang lain juga banyak likunya.. yang membezakan cara kita menyelesaikan masalah dan halangan2 yang timbul untuk sampai ke destinasinya.. kalau kena pada caranya,selamatlah... kalau tidak?? pasti kita akan merana.

merana?Allah sudah memberikan jalan juga kepada orang2 yang di dalam kesusahan itu.. kesedihan dan kelukakaan itu ada ubatnya.. lumrah manusia..kadang2 kite tersilap pilih haluan yang ingin kita capai.. kite temui banyak manusia dan banyak juga ragamnya..
 kalau yang baik,biark]lah dijadikan contoh..kalau yg buruk,biarlah dijadikan pengajaran..

islam datang utk mendidik kita menjadi seorang yang sabar,tabah dan cekal.. tak bermakna org yang suke menangis itu,lemah.. macam sekarang..aku menangis... adakah bermakna aku lemah? tidak....jika benar aku lemah,aku takkan bisa meneruskan kehidupan ini.. kita dikelilingi oleh org2 yg menyayangi kita...

teman,andai kamu adalah keluarga,sahabat dan juga insan2 yg aku sayangi.. 3hal yg xmungkin aku bantah.. Islam, keluarga dan pendidikanmu.. teruskan apa yg 3hal ini tuntut.. jika islam meminta kamu menjauhiku,maka jauhilah aku.. jika ibumu meminta kamu tidak memilih aku,lupakanlah aku.. andai pendidikan memaksa kamu utk tinggalkanku,maka tinggallah aku..

aku akan cukup bahagia jika kamu juga bahagia.. teman,saat ini aku seolah2 tidak berperasaan.. aku sendiri tdk tahu ape yg aku rasa.. tp,ingatlah..aku sentiasa menginginkan yg terbaik buatmu..

kerna kau sahabat...kau teman sejati~ :)

2 comments: