=.=

Monday, 23 April 2012

! H@ve n0th!nG

saya xada keistimewaan~
xada apa2....
pandai??? hahaha... jauh skali...
cantik??? owh...tidak... dah la hitam.. pas tu hangus lagi..
baik??? tak mungkin...sy banyak dan suke sakitkan hati org...

so,ape yg sy ada?

hanya sekeping hati...

kadang2 rasa bahagia..
kadang2 rasa sedih sgt...
kadang2 rasa mcm ada something terlekat kat jantung nie..
kadang2 cemburu..
kadang2 sy pun xtahu ape yg sy rasa...

hari nie...rasa mcm hati yg besar nie..menjadi kecik...
kecik hati,,,,,,rasa mcm nak mrajuk pn ada...
tp xada sebab..
ntah la...
 
assalamualaikum~


Friday, 20 April 2012

SESUCI QASEH HUMAIRAH BAB 2

2
             Seperti yang dijangka, tepat jam 5.15 Asyraf telah tiba di pejabatku. Sungguh menepati masa lelaki ini. Patut la orang lantik jadi ketua pelajar dulu. Sebelum turun tadi sempat aku serahkan kunci keretaku kepada Sya. Sya tinggal bersamaku di rumah bujang. Kebetulan kami kenal dari sekolah rendah lagi. Cuma hubungan kami masa tu tidaklah serapat sekarang. Dan kini,dia juga bekerja bersama aku. Tapi dia bertugas sebagai juru bahasa. Memang kemana jua,kami bersama lah..hehe. Apartment kami hanya kira-kira 7km dari pejabat. Tidak la jauh mana. Cuma kalau pergi pejabat jalan kaki,alamat pengsan la aku jawabnya.
            Aku berjalan anak menuju ke keretanya. Sungguh tampan tegak berdiri. Terpegun seketika aku melihat dia berdiri di sisi Vios hitamnya. Itulah Asyraf. Suka sangat mengumpul kereta berwarna hitam. Hari ni entah kenapa dia hanya pandu Vios. Dari jauh,dia memberikan senyuman yang cukup memukau untukku. Sesekali angin berlalu menerbangkan rambutnya yang lebat dan dia pula mencekak rambutnya ke belakang. ‘Wah..sah shampoo rambut hari-hari nie’ omongku di dalam hati.
             “Assalamualaikum,bucuk.. Sori lambat sikit” seperti biasa,aku menghulurkan tangan untuk bersalaman dengannya. Tingkahku seolah-olah tingkah seorang isteri terhadap suaminya. Dari dulu lagi,tiap kali berjumpa aku mesti bersalaman dengannya. Aku pun tak tahu kenapa aku boleh berkelakuan seperti itu sedangkan dalam hidupku aku tidak pernah memegang tangan lelaki yang bukan muhrim bagiku dengan sengaja. Begitu juga dia.
            “ Try tengok jam kat tangan tu pukul berapa sekarang” arah Asyraf sambil melihat ke arah jam yang berada di pergelangan tanganku.
            “ Tepat jam 5.20. Ira dah turun pukul 5.15. Asy pun dah nampak batang hidung Ira tepat jam 5.15 kan? Perjalanan dari pintu pejabat Ira ke kereta Asy ni mengambil masa kira-kira 5minit je. Sebagai seorang bakal suami yang baik,Asy kena sentiasa bersabar dengan Ira. Ala..5minit je kan. Ira tunggu Asy 5 tahun tau” jelasku tanpa sedikit pun rasa bersalah. Lagi pun 5 minit je la. Bukannya lama pun. Tak kan itu pun nak marah. Relax la,bro.
            “Eh..Ira tengok kat belakang tu,Ira ada terjatuh something agaknya tu” Dia memuncungkan bibirnya kearah belakangku agar aku menoleh.
            Tiba-tiba… chupppp!!! 1 ciuman hinggap di pipi aku. Tergamam aku seketika. ‘Aku kena cium ke?? Wah..biar betul. Ciuman pertama. Ohh tidak!!! Aku masih dara ke??’ Lamunanku terhenti kerana sepantas kilat dia menarikku ke pelukannya.
            “ Tak nak masuk dalam kereta ke? Kalau tak nak, meh sini Asy cium sekali lagi. Sayang tahu kan Asy rindu sangat ni. Rasa macam tak sabar je nak kahwin. Kalau dah kahwin,bukan setakat cium je,macam-macam Asy boleh buat kan. Kalau tak nak kena sebelum kahwin,cepat masuk.” Asyraf tersenyum sinis. Sakit hati aku melihat senyuman di bibirnya. Suka la tu dapat kenakan aku. Sengaja nak duga aku. Pantas sahaja aku menolak dada bidangnya dari bersatu dengan dadaku. Lalu,aku memboloskan diri masuk ke dalam kereta dengan rasa geram yang jelas dan nyata. Huh!!!
            Ketika dalam perjalanan,aku hanya menyepi. Sesekali kulihat Asyraf kerling kearah aku. Namun,aku buat-buat tak tahu je..
            “Bucuk..Jangan la merajuk. Ok2..Asy janji,Asy tak buat dah macam tu.” Tangannya diangkat seolah-olah simbol berjanji untuk tidak melakukannya lagi.
            “Siapa bucuk ar??Asy la yang bucuk. Kalau Ira bucuk nape cium ira tadi? Siap la Asy..Ira nak buat surat saman. Sebab Asy buat macam tu kat Ira tadi. Kita jumpa di mahkamah! Werrrkkkk!!” aku menjelirkan lidah kepadanya. Sempat aku menggertak dia. Biar dia takut. Tapi,macam la dia takut kat aku kan. Sekali dia cium aku lagi sekali,nahas aku.
            “ Comel la bakal isteri Asy ni. Bila merajuk,nampak lagi comel.. Lagi geram tau Asy nak cium.” Tengok..sempat lagi dia nak kenakan aku. Aku tembak kan baru tahu. Beng!!!! Beng!!! Beng!!! Haha.
            “Asy ni kan..suka sangat kenakan Ira. Ira gigit nak?? Eee.. tak suka tahu tak. Jangan la buat macam tu lagi. Kita kan belum nikah lagi. Tak elok la..” sempat aku ingatkan dia.
            “Kalau tak nak Asy buat lagi,jangan merajuk. Kalau tak,tengok la apa Asy nak buat. Lagipun,Ira kena ingat tau. Ira ada sembilan nafsu. Asy ada satu je nafsu. Tapi nafsu Asy tertumpu kat ira je. Jangan la goda Asy. Walaupun Ira tak goda,tapi senyuman Ira tu menggoda tau. Geram Asy tengok sebab tu Asy cium. Akhirnya,kita yang berdoasa. Asy minta maaf ok?” terangnya atas kekhilafannya sebentar tadi. Itulah Asyraf. Dia selalu serba salah dengan hubungan kami. Sebab itu dia nak kami cepat-cepat kahwin. Nak mengelak daripada terus melakukan dosa. Dia sentiasa tewas denganku dan aku juga sama,tewas apabila bersamanya. Namun,Alhamdulillah sehingga kini kami masih dapat menagawal kewarasan kami untuk tidak melakukan perkara ‘itu’.
            Sungguh aku mengerti gelodak jiwanya. Sebab tu la Islam menyuruh kita kahwin kalau dah cukup syarat. Dalam islam ada tiga perkara yang harus dipercepatkan. Pertama,jika terdengar azan maka awalkanlah solat. Kedua,jika ada kematian maka percepatkanlah kebumikan jenazah. Dan yang ketiga,jika ibu bapa mempunyai anak perempuan yg telah cukup syarat unruk dikahwinkan maka cepatkanlah nikahkannya. Kalau tak kahwin dan iman pun tak kuat,terlanjur la jawabnya. Dunia sekarang ni ramai tau yang terlanjur tapi tak jadi kahwin. Ya Allah..takutnya aku. Lindungi dan berkatilah hubungan kami. Bukalah pintu hati kami untuk bertaubat. Agar kami dapat meneruskan perjuangan ini. ‘Aku mencintainya.. aku menyayanginya dan aku amat merindui belaiannya.. satukan kami, ya Allah..’ doaku ringkas di dalam hati. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar.

Thursday, 19 April 2012

SESUCI QASEH HUMAIRAH BAB 1


1
            Jam di dinding jelas menunjukkan tepat pukul 8.35 pagi. Aku masih di hadapan cermin hias memerhati penampilanku. Baju kurung riau berwarna hijau pucuk pisang kesukaanku aku sempurnakan lagi dengan tudung bawal hitam yang baru aku beli semalam. Cukup! Aku sudah bersedia untuk ke tempat kerja.
             Hari ini penampilanku agak berbeza kerana ada sedikit majlis dekat tempat kerja. Bos besar dah nak bertukar ke jabatan lain. Selalunya aku hanya memakai pakaian bewarna hitam atau putih memandangkan tugasku adalah sebagai peguam. Aku hanyalah peguam di bahagian syariah. Dari dulu aku tidak mahu terlibat dengan jenayah ataupun menguruskan hal-hal jenayah. Aku takut tersalah membela orang yang sememangnya bersalah. Manalah tahu kot-kot aku bela pembunuh ke perogol ke apa... Eee…seram..
            Ketika lampu isyarat bertukar merah,sebuah kereta sport jenama Lotus Evora bewarna silver berhenti di sebelah keretaku yang tak seberapa. Aku hanya memakai kereta Inspira. ‘Ala..kau ingat aku tak mampu ke nak pakai kereta macam kau. Aku sokong jenama Malaysia. Tu pasal aku guna kereta Malaysia. Lagi pun..Inspira nie keluaran terbaru ok..haha.’ Syaira bermonolog sendirian.
             Diam-diam sempat juga aku kerling pemandu kereta mewah tu. Rambutnya asli,tak Nampak macam pakai krim pun. Kulitnya..wah..tak payah cakap,mengalahkan aku. Putih melepak beb.. wow..perfect nie. Tapi,bila aku pandang penumpang disebelahnya,naik geli bulu tengkuk aku. Selambanya dia orang main kissing-kissing dalam kereta tu. Malaysia ikut teknologi barat. Tapi budaya ikut timur tau. Apa nie main kiss sesuka hati. Huh..mintak jauh la..
            Sesampainya aku di pejabat, telefon bimbitku berdering.
            “ya,Asy..ira dah sampai la. Jangan la risau,tak ada pun orang nak kacau ira..ira kan naik kereta tadi” Walaupun rimas dengan sikapnya yang terlalu mengambil berat,aku tetap bahagia.
            “nanti kita lunch sama tau. Bye… I love you..mmmuaahhhh!” tanpa sempat aku membalas,terus dimatikan panggilannya. Isy..budak ni,selalu macam ni. Geram tau. Nak tak nak,terpaksalah aku siapkan kerja yang berlambak ni secepat mungkin. Cik abang sorang tu bukannya nak tanya aku ni busy ke tak. Tapi suka jugak aku. Dapat flying kiss..hehe. malu lah..
            “woi..apasal kau tersengih sorang-sorang macam kambing tua ni?” Tanya Adha yang curi-curi dengar perbualanku sebentar tadi. Bukannya aku tak tahu dia dengar,tapi disebabkan dah terbiasa dengan perangainya itu,aku biarkan sahaja. Lain la kalau masa tu benda yang aku nak cakap tu personal. Baru aku lari.. lagipun memang silap aku pergi berbual depan meja dia tadi.
            “ala..biarkan je la,Adha..jap lagi boleh makan nasi minyak la kita”sampuk pula si Syida.
            “dah la tu..kau orang nie memang tau. Malu aku..kau tengok muka aku. Muka malu ni tau. Aku nak masuk bilik ni. Nanti kau bagitahu Su yang aku nak dia bawa file-file yang aku suruh dia sediakan masuk kat bilik aku. Aku nak siapkan kerja ni. Pas tu nak gi dating..werkkk!”  semua teman sepejabatku sudah mula ketawa dengan telatahku. Itu lah aku yang bersifat ‘gila-gila’. Aku lebih senang berteman dengan pekerja-pekerja bawahan daripada pegawai tinggi. Mereka pun aku tak bagi panggil ‘cik’. Cukup la panggil macam kawan-kawan biasa. Selesa sikit. Lagipun mereka tu bukannya kuno sangat. Mereka juga manusia. Mereka atau aku berhak untuk berkawan dengan sesiapa sahaja.
            Banyak betul kerja aku hari nie. Kedengaran pintu diketuk dari luar.
            “ya..masuk”jawabku ringkas.

            “ya,puan..apa masalah puan. Ceritakan dari awal mungkin setiap patah perkataan yang puan ceritakan tu dapat saya jadikan point untuk membela puan” jelasku..melihat mata wanita dihadapanku yang bengkak jelas menunjukkan bahawa dia baru sahaja menangis dan kurang tidur. Besar masalah ni. Kena pasang telinga elok-elok ni.
            “cik,saya tak pasti cik dapat tolong saya atau tidak. Tapi saya dah penat guna cara sendiri untuk selesaikan masalah rumahtangga saya ni.” Wanita itu merembeskan air matanya.
            “sabar,puan. Peguam Syarie berperanan membantu melancarkan segala urusan anak guamnya berkaitan Mahkamah Syariah. Sebagai pemudah cara, saya sepatutnya membimbing anak guam saya supaya kes yang dibawa dapat diselesaikan dengan berkesan. Jadi,saya akan berusaha untuk membela nasib anak guam saya terutamanya wanita sebab kita sedia maklum wanita hari ini sering ditindas.” Panjang lebar aku menerangkan tugasku sebagai peguam syarie agar difahaminya.
            Tiap-tiap hari banyak sangat kes penderaan,suami tak bagi nafkah,berebut hak penjagaan anak. Kenapalah lelaki zaman sekarang suka tanam tebu tepi bibir. Mula-mula kenal janji itu,janji ini. Isteri nak apa sumua bagi. Layan perempuan macam permaisuri. Lepas tu mula la pukul. Buat isteri ni macam hamba. Betul la orang kata,lebih baik kahwin dengan hamba tetapi dilayan seperti permaisuri daripada berkahwin dengan raja tapi dilayan seperti hamba.
             Harap-harap Asyraf aku tak macam tu. Lagipun dah lama aku kenal dia. Dari zaman sekolah lagi tu. Walaupun kami tak belajar di sekolah yang sama,tapi aku kenal siapa dia. Dia seorang ketua pelajar di sekolahnya dulu. Dia juga pelajar cemerlang dan sering menjadi imam di masjid sekolahnya. Sebab dia pelajar cemerlang la 5 tahun kami berjauhan kerana dia menyambung pelajarannya di United Kingdom. Selama tempoh tu nasib baik ada skype yang menghubungkan kami. Sepanjang disana,bukannya aku tak tahu ramai perempuan yang duk cuba-cuba nak ambik dia dari aku. Maklum la..muka macam mat salleh. Tinggi lampai..mata hazel nut..bibir merah tanda tidak merokok.. kulit??fuh..kalah kulit aku.. punya la putih. Aku kena ambik pendekatan awal nie. ‘Erm..guna lah Fair n Lovely untuk kulit cerah menawan.’ Hahaha.
            Ala..aku pun ramai peminat jugak la..sepanjang aku belajar,ramai yang mintak couple dengan aku tau. Siap ada yg hantar rombongan kat rumah nak pinang aku. Kira hebat la jugak aku ni kan. Nasib baik aku nie setia setengah mati.
            Apa-apa hal pun.. lagi 5 bulan aku akan BERKAHWIN dengan Asyraf. Bahagianya…….. J
            Tiba-tiba telefonku bordering tanda ada pesanan ringkas nak masuk. Sah..mesti cik abe aku ni.
            Asy sampai kat pejabat ira pukul 5.15 tepat. Asy tunggu.. rindu sangat nie,cepat turun tau.. Asy bagi masa 2minit paling lewat,kalau lambat,Asy cium!! Werkkkkk… *-* ’
            Isy..geramnya aku. Selalu macam ni tau. Suka buat aku tersepit antara dia dengan kerja. Dah la esok kene hantar report. Suka ugut-ugut orang macam tu. Jage la dia dalam kereta nanti. Nak cubit kuat-kuat. Aku terus membalas sms darinya.
            ‘sabar ye,syg.. pukul 7 ira turun. Cium la kalau berani..hahahaha’ aku tahu dia tak kan berani buat aku macam tu.

KENIKMATAN YANG MULIA~

okeh..post kali nie 100% hasil tulisanku sendiri.. sbelum nie edit2 j..

KENAPA TAJUK MACAM NIE???mcm pelik je~
hehehe...jgn fkir pelik2...

SEBENARNYA...
lelaki yg baik bukanlah sorng lelaki yg hanya tdk pnah menyentuh org yg die sayangi..
tetapi sorg lelaki yg menginsafi dosa2 yg pnah dlakukan dan mengajak wanita yg dcintainya itu bertaubat..
itulah lelaki yg TERBAIK bagi saya..

COUPLE???
couple tu memang best... yup...aku jujur nie..
tp keseronokan tu xmampu buat kita tenang..percaya la..
kita bahagia di dalam dosa..

 SO,
sabarlah...jgn teruskan kebahagiaan dalam dosa seperti itu..
bersabar..nescaya nant kita akan dapt kebahagiaan dalam keredhaan Allah..
jika seseorg lelaki itu betul2 serius dgn anda..
dia tdk akan berjanji utk ber dating dgnmu dan melalukukan zina..
malah,die akan bjanji akan dtg melamarmu bila tiba waktunya nant..

RANCANGAN???
aku akan terus menanti keredhaan Ilahi..
aku xmahu cahaya yg termayshur ini adalah cahaya api neraka..
namun,aku mahu ia menjadi cahaya indahnya syurga..
aku xmahu mencapai kenikmatan yg haram..
namun,aku ingin sekali ianya menjadi kenikmatan yg mulia..

SAHABAT..
aku ingin sekali menjadi penasihat yg terbaik untuk kalian..
namun,aku harus perbaiki diri ini.. yg penuh dgn noda..
aku takut mjadi sorg yg fasik..
bantu aku meneruskan perjuangan ini..
supaya kelak..aku tidak malu utk menasihatimu..

JANJI~

CAHAYA YG TERMSYHUR ITU HANYA UNTUK KENIKMATAN YG MULIA~

Tuesday, 17 April 2012

MAKANAN KEGEMARAN NABI~

1. Barli – Bagus untuk demam jika dibuat s...up.

2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah sepert
rumah yang tidak ada makanan.

3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.

4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan
buah pinggang, membersihkan perut

5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman,
ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air
panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak.
Elok diminun waktu pagi dengan air suam.

6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal
melahirkan anak yang baik dari segi karater dan wajahnya.

7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti
tangan membuang peluh dari dahi. Menguatkan belakang,
memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang
kelupaan.

8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat
radang perut.

10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.

11. Cuka – Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (Trend yang popular
di restoran Itali)

12. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan.
Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati. ♥ ^___________^

Monday, 16 April 2012

SUNGGUH SEMPURNA SEORANG WANITA ITU~



Aurat Wanita dari Firman Allah dan Hadis Nabi SAW

1. Bulu kening

- Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. HR Abu Daud Fi Fathil Bari.
...
2. Kaki (tumit kaki)

- "Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." QS An-Nur: 31. Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian

- "Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina." HR Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada

- "Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " QS An-Nur : 3. Keterangan: Melabuhi tudung atau memakai tudung yang tidak menampakkan bentuk dada dan bahagian tepi tudung dibawah bahu.

5. Gigi

- "Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. ". HR At-Thabrani.

- "Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah". HR Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher

- "Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu." Keterangan: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan

- "Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." HR Muslim dan Bukhari.

8. Tangan

- "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya". HR At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata

- "Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya." QS An Nur : 31.

- Sabda Nabi SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan." HR Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara)

- "Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik." QS Al Ahzab: 32.

- Sabda SAW, "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." HR Ibn Majah.

11. Kemaluan

- "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. " QS An Nur : 31.

- "Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." HR Al Bazzar.

- "Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." HR Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian

- "Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." HR Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah.

- "Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." HR Bukhari dan Muslim. Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/ jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/ membuka bahagian-bahagian tertentu.

- "Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang." QS Al Ahzab : 59.

13. Rambut

- "Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." HR Bukhari dan Muslim.

NIKAH GANTUNG

APE ITU NIKAH GANTUNG???
Nikah gantung (atau dalam Bahasa Arab disebut Nikah Khitbah) sebenarnya bermaksud pernikahan di mana pasangan pengantin tidak duduk serumah dalam satu-satu tempoh yang ditetapkan hasil persetujuan bersama kedua-dua belah pihak. Tanggungjawab pemberian nafkah oleh suami kepada isteri juga diringankan dan boleh dilepaskan.

SEBAB2 PERLU
Suami masih tidak mampu menyara sepenuhnya kos hidup isteri seperti rumah sewa, pakaian dan sebagainya.
  • Suami masih tidak mampu menyara sepenuhnya kos hidup isteri seperti rumah sewa, pakaian dan sebagainya.
  • Pasangan masih lagi menuntut dan masih belajar.
  • Belum bersedia memberi komitmen sepenuhnya dalam menunaikan tanggungjawab berumahtangga.
TUJUAN
Tujuan utama nikah gantung ini dilakukan ialah bagi mengelakkan berlakunya penzinaan dan kelahiran anak luar nikah. Setelah kedua-dua pasangan ini melalui nikah gantung, mereka boleh bertemu, berdating, dan bermesra. Malah jika melakukan seks pun hingga melahirkan anak ianya tidak salah dan tidak haram. Anak yang mereka lahirkan itu adalah sah hukumnya.

SYARAT
Setelah majlis akad nikah berlangsung, kedua-dua pasangan perlu tinggal secara berasingan sehingga benar-benar bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai suami dan isteri. Pada kebiasaannya pasangan ini akan tinggal di rumah ibubapa masing-masing.

“Dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang berfikir.” (Ar-Rum : 21)