=.=

Monday, 7 May 2012

KITA IKUT AL QURAN DAN SUNNAH BUKAN IKUT POLITIK~

baru2 nie keluar kat tv3 pasal jatuh hukum haram berdemonstrasi yg mengakibatkan kemusnahan harta benda dan mengganggu kemanan..

yup..sangat2 setuju... tapi,kite xperlu la nak fokus kpd BERSIH sahaja.. sbb klu nak ikut hukum haram nie,banyak benda yg dibuat kat malaysia nie adalah haram... contohnya buat persembahan2..jemput artis tak tutup aurat... kalau nak ikutkan,berhibur dgn cara begitu... berdosa kan??

PEMBANGKANG
apabila keluar isu mcm nie sibuk duk cakap pasal kenapa bersih j yg dikatakan haram??? kenapa bukan benda2 yg kerajaan buat tu tidak dikatekan haram?? cth: JOM HEBOH..

*kite perlu sedar..apabila dikeluarkan fatwa yg menjadi sumber rujukan kat sesebuah negara nie kite kene ikut selagi ianya berteraskan al quran dan sunnah... yup..memang benar jatuh hukum haram buat demonstrasi yg mengakibatkan kemusnahan harta benda.. TETAPI, pada hari ini ketelusan media dan juga ketelusan pihak2 tertentu sukar utk kite dapat.. disisarkan di TV BERSIH haram.. tp,dselindungkan perkara2 yg dah lama menjadi haram itu.. itulah politik..
-maka dengan ini saya sokong TUNTUTAN BERSIH..

KERAJAAN
kalau tak nak org ramai terlibat dgn benda2 mcni.. tunjukkan teladan yg baik kepada mereka.. tak dinafikan,kerajaan telah menbawa nama negara dan insyaAllah negara yg membangun ini mampu mncapai negara yg maju pada 2020.. soal hukum haram ini..megapa menjadi pertikaian??

*isu nie jadi pertikaian sbb wujud unsur politik dalam penyampaian... sekali lagi saya tegaskan... hukum ini tdk salah dan saya tdk menolak hukum ini... namun,kite harus sedar... kite perlu kesamarataan.. bertindak berdasarkan agama yg suci..hukum2 lain pun..memang majlis2 pengeluar fatwa nie dah keluarkan hukum utk majlis2 atau ap2 hal yg berkaitan dgn maksiat adalah haram..namun,media tdk menjadikannya sbg isu2 sensasi.. itulah politik..
-maka dengan ini saya KURANG BERSETUJU DGN PELAKSANAAN BERSIH..

PENDAPAT
saya rasa tdk perlu la kite bertengkar lagi mengenai BERSIH... sy yakin..tuntutan bersih adalah perlu dipertimbangkan.. namun,cara pelaksanaan tu sy xtahu nak komen sbb xnak nak la berlebihan..saya tiada ditempat tersebut masa kejadian itu berlaku.. kalau tgk video2 dari pihak kanan,tunjuk pasal keganasan peserta bersih..kalau tgk video2 belah kiri,tunjuk pasal keganasan polis.. video2 tu mungkin tdk mnipu.. tak perlu la kite nak berat sebelah..saling nak menunding jari.. saya yakin kedua2 pihak pasti ada salah dan benarnya..

saya tidak mahu lagi berlaku pertengkaran mengenai isu ini..tolonglah....

mengundi itu wajib.. atas kalian la nak mengundi hijau,biru atau ape2 kaler skalipun..
tapi jangan la terlalu obses dgn politik...

kita ikut al quran dan sunnah...
kite ikut ajaran nabi...
kite ikut ulama'...
tp kite islam tdk mengikut mana2 politik...

islam agama yg suci...jgn cemarinya...
malaysia negara yg demokrasi....jgn wujud unsur2 berat sebelah...

*saya melihat setiap politik ada kemaslahatan dan kekhilafannya...
sbb kite hanya manusia biasa...tiada yg sempurna~

No comments:

Post a Comment